ریل آسانسور در بازار با برند ها و قیمت های متفاوت عرضه می گردد. ریل آسانسور انواع متفاوتی دارد از جمله: مارازی ایتالیا , ریل مونته فرو ایتالیا طرح جدید و قدیم, ریل آسانسور سوپر ساورا اسپانیا, ریل آیگون و فالکون تریکه و هم چنین ریل آسانسور مونته فرو چین. ریل های آسانسور بر اساس ابعاد بال تیر نیز تقسیم می شوند. طبقه بندی ریل ها بر اساس ریل T۵, T۹, T۴۵, T۱۶ و T۱۲۵ صورت می گیرد. برای سرعت های کم ،ریل های T۵, T۴۵ و برای ریل سرعت بالای حرکتی کابین، ریل های T۹ , T۱۶, T۱۲۵ مناسب می باشد.




وظیفه ریل آسانسور چیست؟

 ۱-رهبری آسانسور در جهات عمودی

۲-جلوگیری از لرزش کابین

۳-توقف و نگه داشتن کابین در جهت عمودی

در هنگام نصب آسانسور ، ۱-هدایت کابین و قاب وزنه در آسانسورهای کششی  ۲-راهنمای کابین آسانسور ۳- مهار کابین آسانسور هنگام پاراشوت (ترمز اضطراری کابین) از وظایف ریل های آسانسور نیز می باشد.

ریلهای راهنمای کابین و راهنمای قاب وزنه موجود در این مجموعه عبارتند از:

۱- ریلهای ماشین کاری شده برای سرعت های ۱/۶ متر بر ثانیه به بالا (دارای پسوند B)
۲- ریلهای بدون ماشین کاری برای سرعت های معمولی ( دارای پسوند A)
که سایز های موجود (نام تجاری) در این مجموعه برای ریلها عبارتند از :   T16 , T16 , T9 , T5 , T45  بال پهن
برندهای موجود شمال موارد زیر می باشند:
مونته فروی ایتالیا ، مونته فروی چین تحت لیسانس ایتالیا ، سوپر ساوراء اسپانیا ، سوپر ساوراء چین تحت لیسانس اسپانیا با سایزهای جدول ذیل:

سایزهای پشت بند برای همان نوع مارک ریل به صورت انحصاری ساخته شده است و پشت بند ریلهای مختلف قابل نصب بر یکدیگر نیستند.جدول های بالا مشخصات فنی عمومی ریلهای ساوراء اسپانیا نیز می باشد و از زیر مجموعه های ریل های کارخانه ساوراء می توان موارد زیر را نام برد: ریلهای سوپر ساوراء ، اکسترا ساوراء و استار ساوراء .

خصوصیات ریل های ساوراء به شرح زیر است:

۱- دارای استاندارد ISO اروپایی

۲-تطابق استاندارد مواد اولیه سازنده ریلهای ساوراء با استانداردهای اروپایی

۳-داشتن قیمت مناسب و مقرون به صرفه و کیفیت عالی ریلهای ساوراء و قابلیت رقابت با سایر ریلهای موجود در ایران

۴-دارا بودن مشخصه $ مابین دو سوراخ انتهایی داخل سمت نری جهت اثبات ساخت اسپانیا

۵-وجود علامت و Savera China مابین دو سوراخ انتهایی داخل ریل جهت اثبات ساخت چین

۶-داشتن رزومه بسیار درخشان کارخانجات سازنده ریل ساوراء در پروژه های بزرگ و سرعت بالا

واضح است به دلیل دقت بسیار در ساخت و حساسیت بالای ریلها، عملیات حمل و نقل و نگهداری پیش از نصب ریلها دارای اهمیت است. به همین منظور جدول ذیل را جهت آگاهی از دقت بالا در ساخت ریل های ساوراء را آورده ایم:

ریل آسانسور

بررسی تخصصی ریل آسانسور

بر اساس استاندارد بین المللی  ISO 7465  ریل های آسانسور ساخته می شوند. و پس از آن به تولید کنندگان مجوز تولید ریل های سرد با دو روش، ماشین کاری و همچنین کشش سرد را می دهد. براساس استاندارد ساخت،  ریل های آسانسور به شرح زیر است:

 بیشترین و کمترین مقاومت فولادی در ریل هایی با مقطع T به ترتیب ۵۲۰ و ۳۷۰ نیوتن بر متر مربع می باشد. نکته: برای مشخص نمودن روش های ساخت ریل های راهنما ، می بایست از  پسوند های ذیل استفاده نمود:
۱-ریل هایی که به روش ماشین کاری ساخته شده اند پسوند B/

۲-ریل هایی که به طریق کشش سرد ساخته شده اند پسوند A/

۳-ریل هایی که به روش ماشین کاری سرعت بالا ساخته شده اند پسوند     BE/
فرآیند ریل های ماشین کاری بدین صورت است، برای اینکه سطح نهایی ریل ها صیقلی شود ماشین کاری لایه هایی از روی ریل ها برداشته می شود. نمی توانیم ریل های تولید شده توسط هر یک از روش ها را نسبت به هم برتر و بالاتر بدانیم

اما فرآیند تولید محصولات فولادی، شمس فولادی به روش های ذیل به اشکال گوناگون تبدیل می شود:
فولاد کشش:
به کمک نیروی کششی فلز می تواند از درون قالب خارج  شود. نکته قابل ذکر این است که در این روش شکل دهی فولاد با تلورانس بسیار کمتری انجام می شود. محصول نهایی  سخت تر نسبت به روش نورد بوده و مزیت آن این است که دارای مقاومت کششی و فشاری بالاتری می باشد.
نورد (به روش های گرم و سرد) در صنعت آسانسور:
شمس فولادی را از میان دو غلتک عبور می دهند. در روش نورد سرد، فولاد به دمای ۷۰۰ درجه رسیده و همچنین در روش نورد گرم ، فولاد به دمای ۵۰ تا ۱۰۰ درجه بالاتر از نقطه تبلور مجدد فولاد می رسد.کشش به طور معمول در دمای محیط انجام می شود و ضخامت و سطح مقطع محصول نهایی با توجه به خواص مورد نیاز، پس از فرآیندهای شکل دهی متفاوت خواهد بود. در این روش ها تخمین زدن ابعاد سطح مقطع با توجه به خواص گرمایی فولاد مورد استفاده، قبل از فرآیند شکل دهی و سرد شدن فولاد، الزامی است.  تاثیرات درجه حرارت بسیار به نوع ماده و ناخالصی های آن مربوط می باشد.

 

به بیان تاثیرات دما بر ویژگی های فلزات می پردازیم:
بر منحنی تنش – کرنش تاثیرات مهمی می گذارد.با افزایش درجه حرارت، خواصی همچون چقرمگی، چکش خواری و نیز تورق پذیری افزایش می یابند.با فازایش درجه حرارت، خواصی همچون تنش تسلیم، حد نهایی استحکام کششی فلزات و همچنین مدول الاستیسیته کاهش می یابند. هرچه درجه حرارت افزایش یابد ، توان سخت کاری کاهش می یابد.
با تصور یکسان بودن کیفیت و آلیاژ فولاد خام مورد استفاده و استاندارد بودن فرآیند تولید می توان پروفیل های نهایی را با هم مقایسه نمود، به جز این راه صورت مقایسه بسیار دشوار خواهد بود.
مرحله اول و عملیات گرم
شمس فولادی به وسیله نورد سپری شکل در آمده و به دو روش ماشین کاری یا کشش سرد به محصول تبدیل می شود. دو فرآیند ماشین کاری و کشش سرد شامل مرحله پرداخت یا Finishing می باشند که در دمای محیط انجام شده و پایه پروفیل Tشکل مورد استفاده هر دو ، به یک روش تولید می شود. در ساخت ریل به روش کشش سرد به دلیل وجود فشار و تغییر ساختار مولکولی، در محصول نهایی مقاومت فشاری و کششی بیشتری را مشاهده می کنیم.  اما ناهمواریهای بسیار و برجستگی هایی روی ریل باقی می ماند که آنها را برای سرعت های پایین مناسب تر می سازد. ریل های ماشین کاری شده سطح صیقلی تری نسبت به ریل های ساخته شده به روش کشش سرد دارند به طوری که در سرعت های بالا حرکت نرم تری را فراهم می سازد.
ریل آسانسور تولید شده به روش کشش سرد دارای افزایش طول متفاوتی بوده در نتیجه موجب بروز تنش سه بعدی در ریل تولیدی می شود، در نتیجه می بایست برای تولید ریل با سطح مقطع های بزرگ از روش ماشین کاری استفاده نمود. استفاده از ریل های آسانسور تولید شده به روش کشش سرد به علت داشتن تلورانس بالاتر( در صافی ریل ها ) در سرعت بالا و ارتفاع بالا (به دلیل تکان های زیاد و کاهش نرمی حرکت )مناسب نمی باشد. در روش های ماشین کاری و همچنین کشش سرد از فولاد های متفاوتی جهت تولید ریل استفاده می شود. در روش ماشین کاری از فولاد ۴۳۰B و در روش کشش سرد از فولاد ۳۶۰B که به ترتیب معادل St44 و St37 می باشند استفاده می شود. فولادی که جهت تولید ریل به روش کشش سرد به کار می رود گران تر می باشد وو دلیل آن بالا بودن سرعت فرآیند کشش سرد، می توان از ضایعات تولیدی، جهت تولید ریل های آسانسور با مقاطع کمتر ( T5 و T9 ) که در ارتفاع ها و سرعت های کمتر کاربرد دارند، به صرفه تر می باشد.
فرآیندهای لایه برداری و کشش سرد به شرح ذیل می باشند:
لایه برداری چیست؟

 لایه برداری به معنای ماشین کاری ریل با برداشتن لایه از زبانه آن .کشش سرد عبارت است از کشیدن مواد خام تا زمانی که ساختار آن تغییر کند.
در فرآیند کشش سرد به دلیل اینکه  ضخامت مواد خام نورد شده متفاوت هستند، برجستگی های اندکی به وجود خواهد آمد و باعث افزایش میزان شتاب شعاعی (جانبی ) می شود. با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که استفاده ی آنها برای سرعت های بالای ۱/۶ متر بر ثانیه امکان پذیر نمی باشد. به علت انجام محاسبات از طریق مدل سازی ریاضی جهت معین نمودن محدودیت های سرعت برای ریل ها، میزان محدودیت های مشخص شده تقریبی می باشد.
وظایف لقمه و علت اهمیت وجود آن:
۱-اجازه لغزش به ریل را می دهد

۲-توانایی تحمل تمامی تنش ها را داشته باشد.
چنانچه ریلی که کیفیت مناسبی نداشته باشد، لغزش های متناوب قابل حس (به دلیل تکان های حرکت در محل اتصال ریل ها )ایجاد می شود. برای زدودن زنگ پیش از نصب ریل می توان از ابزارهایی چون: سوهان یا کاغذ سمباده استفاده نمود. روغن های مورد استفاده …..با زنگ سازگاری دارند.
ریل های راهنما هنگام عملکرد پاراشوت دچار آسیب می شوند، در غیر این صورت، در حالت عادی (به علت کمتر بودن سختی کفشک های غلتی و لغزشی) به هیچ عنوان خوردگی را در آنها نمی توان مشاهده کرد. پاراشوت بر روی ریل راهنما عمل می کند. از وظایف ریل راهنما می توان به حفظ ایمنی و هدایت آسانسور اشاره نمود که از فولاد در ساخت ریل ها به علت ارزان بودن و به نحو احسنت انجام دادن این وظایف استفاده می شود.

ریل آسانسور را به دلایل زیر به طول ۵ متر می سازند:

۱-طول بهینه برای تولید ریل می باشد.

۲-آسان نمودن چک کردن پارامترهایی که در صاف بودن ریل ها موثر می باشد.
۳-ریل هایی با طول ۳ متر( هنگامی که وزن ریل سنگین باشد) نیز تولید می شود .

نحوه ی تاثیر تکان های ساختمان بر مسیر حرکت آسانسور
چنانچه انقباض و انبساط صورت پذیرد  موجب تغییر دما ی ساختمان در ریل ها می شود و خمش ایجاد می کند. تاثیرات تکان ها، تنها بر ساختمان های بلند می باشد.

علت اهمیت نصب ریل آسانسور

اگر از ریل های با کیفیت و هم ترازدر ساخت آسانسور استفاده نشود ، حرکت آسانسور به سختی امکان پذیر خواهد بود به این علت اتصلات بین ریل های آسانسور از اهمیت بسزایی برخوردارند. در ریل های تولید شده به روش کشش سطح، فرآیند کشش سطح به اصلاح خصوصیات ماده خام پرداخته و سطح ریل های راهنما جداگانه پولیش نخواهند شد.
تاثیر مسیر حرکت وزنه تعادل بر نرمی حرکت:
لرزش که از حرکت وزنه تعادل از طریق سیم بکسل ایجاد می شود، نرمی حرکت را به نوعی تحت تاثیر خود قرار می دهد. ریل های کابین می بایست نسبت به ریل های راهنمای وزنه تعادل، دارای کیفیت بیش تری باشند.
سوال: آیا استفاده از کفشکهای غلطکی در آسانسورهای سرعت بالا کیفیت حرکتی را تأمین می نماید؟

پاسخ:
در آسانسورهای سرعت بالا تمامی قطعات دارای اهمیت هستند. کفشک غلطکی می بایست از کیفیت بالا برخوردار باشد، اما با توجه به نوع سیستم تعلیق ممکن است مسیر حرکت کابین قابل قبول نباشد، در این صورت بهترین نتیجه حاصل نخواهد شد. امروزه، روش حصول نرمی حرکت در آسانسورهای سرعت بالا استفاده از کفشک های غلطکی با فنرهای با ضریب سختی پایین است که می توانند تغییرات شتاب را بهتر فیلتر کنند. باید در نظر داشت این روش می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا دامنه بالای حرکت غلتک ها بر روی کابین ممکن است باعث درگیر شدن آنها با سیستم ایمنی آسانسور و دیگر قطعات مکانیکی گردد. از نظر اصولی در محاسبات آسانسور، تنش فنرها باید بیش از مقدار تنش به دست آمده باشد.